Traseu
de arhitectură
Arghir
CULINA
Arghir
CULINA (scris uneori şi CULINĂ) este imaginea unei evoluţii
stilistice a primei jumătăţi a secolului 20 într-o Românie care
încuraja şi răsplătea creativitatea, oamenii de afaceri şi
antreprenorii. Arhitectul CULINA este o poveste de succes cu un final
amar, cauzat de schimbarea atmosferei politice de după cel de-al
Doilea Război Mondial. Regimul politic de după Martie
1945 l-a retras din viaţa profesională, pentru ca, mai târziu, să
îi sechestreze toate proprietăţile arhitectului, şi să încerce
(destul de eficient) să îl şteargă din memoria culturală a
Bucureştiului şi a României. Din acest ultim motiv datele
biografice sunt, din păcate, destul de puţine sau deduse.
Născut
pe 15 Iulie 1883 la Grámos,
în partea de Nord-Est a Greciei, aromânul Arghir CULINA se mută, probabil, cu familia în Bucureşti devreme în cursul vieţii sale.
Cert este că urmează cursurile Şcolii Superioare de Arhitectură
din Bucureşti, obţinând diploma de arhitect în 1909.
Literatura de specialitate menţionează în treacăt colaborarea lui
Arghir CULINA cu Paul GOTTEREAU (1843-19??)
şi
Albert GALLERON (1846-19??),
informaţie greu de demonstrat însă, având în vedere că GALLERON
a plecat din România
definitiv
când CULINA avea aproximativ
17
ani. O
informaţie
sigură
este că în timpul studenţiei lui Arghir CULINA arhitectul Eracle
LĂZĂRESCU (1868-1937)
era
titularul cursului de 'salubritate,
higienă şi instalaţii',
curs pe care îl preda începând cu 1904.
La fel de clar este că LĂZĂRESCU şi CULINA semnează câteva
proiecte împreună în prima jumătate a anilor
1910'.
De asemenea, având în vedere prenumele arhitectului LĂZĂRESCU şi
colaborarea acestuia cu arhitectul Gheorghe SIMOTTA, probabil că şi
acesta era de origine aromână, trăsătură care a funcţionat, probabil, ca liant pentru relaţia dintre student şi profesor.
Mediul
de provenienţă al lui Arghir CULINA i-a înlesnit acestuia o serie
de comenzi de arhitectură, una dintre primele astfel de comenzi
fiind în 1912 hotelul Palace, actualmente Cişmigiu cu un proiect de
structură semnat de inginerul aromân Nicolae Nacu PISSIOTA,
văr cu arhitectul, şi deţinătorul hotelului. O altă sursă de
comenzi a fost o aparentă relaţie cu Societatea de Asigurări Dacia
România, pentru care proiectează în perioada 1928-1934 trei
imobile de locuinţe de dimensiuni medii şi mari. Situaţia
financiară a arhitectului se îmbunătăţeşte rapid, înlesnindu-i
acestuia şi o carieră de dezvoltator imobiliar, proiectând pentru
sine blocul din Hristo Botev 3 şi Hotelul Ambasador.
În
1942 arhitectul este numit membru al Ordinului 'Steaua
României'
în
grad de Ofiţer de către regele Mihai I, acordându-i-se astfel cea
mai înaltă distincţie a Statului Român. Începând cu Iunie 1945
Arghir CULINA, în vârstă de 62 de ani, nu mai face parte din
cadrele Corpului Arhitecţilor şi se pensionează din funcţia de
arhitect inspector general clasa I din cadrul Ministerului
Comunicaţiilor şi Lucrărilor Publice. După o scurtă tentativă
de a mai porni o afacere – Danubia Motor în perioada Mai 1946 -
Ianuarie 1947 – CULINA renunţă la orice activitate, fiind
obligat, probabil, de regim. În 1950, prin decretul din 19 Aprilie,
îi sunt confiscate / naţionalizate locuinţa din strada Cristian
Radu 3
şi imobilele aflate la adresele Hristo Botev 3, Magheru 10 şi
Suvenir 2. Continuă să locuiască totuşi la aceeaşi adresă
(Cristian Radu 3),
probabil cu chirie. În 1958, în cartea de telefon mai figurează
două persoane la aceeaşi adresă: Sideri CULINA şi Florica
CULINA. Am reuşit să luăm legătura cu un strănepot al lui
CULINA, care i-a urmat în meseria de arhitect, domnul Ştefan
BIANCO. De la dânsul am aflat că
Arghir CULINA a fost şi închis din motive politice.
În
1972, conform listelor 'Asociaţiei
Cremaţioniste Amurg'
arhitectul
este incinerat în Bucureşti la Crematoriul Cenuşa. După o viaţă
de creaţie şi reuşite, regimul politic a izbutit să şteargă o
mare parte din existenţa arhitectului. Au rămas încă moştenire o
parte din clădirile sale, ca urmare a dispariţiei Hotelurilor
Splendid şi Splendid Parc şi a Ministerului Economiei şi probabil
a altora pe care încă nu le-am
identificat.
Traseul
pe care îl iniţiem este unul ghidat prin pliantul de faţă şi
prin adresa web, pe care ne propunem să postăm mai multe informaţii
legate de arhitect pe măsură ce le identificăm. Principiul de
organizare a ordinii staţiilor din traseu a fost unul strict
geografic, nu cronologic, tocmai pentru că ne dorim ca publicul
(deopotrivă turişti şi Bucureşteni) să viziteze clădirile
pentru a nu pierde amintirea
arhitectului. Acest fapt nu inseamnă că o categorisire cronologică
nu ar fi bine venită. De fapt însăşi etapizarea cronologică a
amprentei stilistice a lui CULINA a fost ceea ce ne-a atras atenţia.
Din punct de vedere stilistic identificăm trei perioade: eclectică
şi Neoromânească,
Art Deco cu influenţe Neoromâneşti şi Art Deco propriu-zis. În
perioada eclectică şi Neoromânească se simte amprenta
arhitectului Eracle LĂZĂRESCU în lucrări ca: Vila Mincu din
parcelarea Ioanid, vila din Aleea Alexandru nr. 4, Tribunalul din
Piteşti, Casele Grigore Coandă din Piteşti, Hotelurile Louvre
(Capitol) şi Palace (Cişmigiu) şi socluri de sculpturi; spre
perioada Art Deco cu influenţe Neoromâneşti arhitectul face
tranziţia prin Hotel Paris (Muntenia), Imobilul din Hristo Botev 3
şi vila Kimon LOGHI, pentru ca apoi să creeze lucrări ca Imobilul
Societăţii Generale de Asigurare Dacia România, Căminul
Studenţilor la Medicină şi Hotel Stănescu. Proiectele pentru
imobilele din Şerban Vodă şi Jean Louis Calderon, hotelurile Liric
(Opera), Union şi Ambasador şi vila Emil PRAGER Arghir CULINA
adoptă un Art Deco apropiat de modernism.
Având
în minte această evoluţie stilistică palpabilă a lui CULINA,
volumul şi calitatea operei sale am dezvoltat în cadrul Ordinul
Arhitecţilor din România, Filiala Teritorială Bucureşti acest
proiect cultural dedicat memoriei arhitectului şi creaţiei sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu